VerSCHIJNEN / video-loop
De serie VerSCHIJNEN refereert aan de fysieke ervaring van het gezamenlijk kijken naar geprojecteerde dia’s in een huiselijke omgeving. Het theatrale aspect hiervan is een essentieel deel van het werk: het verschijnen en verdwijnen van de lichtbeelden, de overgang van donker naar licht, van leegte naar beeld en weer terug, in ritmische overgangen.
Het canvas waarop de dia’s geprojecteerd worden is in VerSCHIJNEN de wand van mijn studio. Binnen het beeldkader zien we een verwijzing naar het interieur waarin deze wand zich bevindt en tevens de bron waar de geprojecteerde beelden uit voort komen.
Met houtskool teken ik de contouren van het geprojecteerde beeld op de wand: een bos, een berg, een zee, een woestijn, etc. Deze contourlijnen stapelen zich lichtbeeld na lichtbeeld op, tot er uiteindelijk, na het stoppen van de geprojecteerde diareeks, slechts een landschap gevormd door een lijnenpatroon als een nabeeld overblijft. Dit lijnenpatroon vormt de aanzet voor een tekening op de rand van figuratie en abstractie. Maar net als in ons geheugen lost deze tekening langzaam op; met witte muurverf maak ik de houtskool tekening af, totdat er weer een witte lege wand overblijft. Er blijft geen fysiek kunstwerk achter …..
Het efemere karakter van de geprojecteerde landschappen is niet alleen een verwijzing naar lichtbeelden die opkomen en verdwijnen. Ze gaan ook over ons verlangen om na een reis weer thuis te komen; heimwee. Om vervolgens weer de drang te voelen het bekende te verlaten. De Duitse taal kent voor dit tegengestelde verlangen van heimwee een woord: Fernweh.
